maanantai 14. syyskuuta 2015

Projektityö- mikä ja miksi?

Uudenlainen opinnäytetyö

Opintosuunnitelmien muututtua myös meidän artesaanien perinteinen opinnäytetyö muuttui. Ennen on perinteenä ollut valmistaa annetulla ajalla opettajien kriteerit täyttävä koru/korukokonaisuus ja esitellä se seminaarissa. Toisin on asiat nyt. Seminaaria ei enää ole, joten meidän kohdalla on ensimmäistä kertaa projektityönä suoritettava "opinäytetyö".

Projekti ei ole vain koulussa suoritettava valmistaminen, vaan viemme tuotoksemme näyttelyyn Helsinkiin kultaseppä A. Tillanderin näyttelytilaan. Kyllä, opinnäytetyömme on näyttely, joka kestää reilun viikon. Olemme syksyllä 2013 aloittanut kultaseppä-artesaanien ryhmä ja nyt on meidän viimeinen hetki loistaa. Yhteensä meitä on 17 opiskelijaa suorittamassa projektia, mukanamme 2 vastaavaa opettajaa.

Kuten tapana on ollut, työn aihe valitaan ryhmänä äänestämällä. Poiketen parista aiemmasta aiheesta, meille valikoitui yksimielisesti Vuodenajat. Siitä jokainen voi itse suunnitella oman korunsa/korusarjansa mukailemaan valittua vuodenaikaa taikka koko kirjoa. Suunnitelmat hyväksytetään opettajilla ja sen jälkeen saa alkaa valmistamaan protoa ja lopulta oikeaa tuotetta.

Me hoidamme luokkana kaikki näyttelyyn liittyvät asiat, kuten avajaiset, tarjoilun, markkinoinnin yms. Olemme jakaneet työt pareille/ryhmille ja kullakin on oma vastuutehtävänsä. Itse henkilökohtaisesti olen innoissani näin suuresta projektista ja olen kiinnostunut siitä, että kuinka paljon saamme kävijöitä.

Näyttely avataan 26.11.2015 A. Tillanderin liikkeessä ja sinne kutsumme vieraat. Siitä eteenpäin, 27.11.-5.12.2015 näyttely on avoin kaikille. Toivomme onnistunutta lopputyötä.

-Jonna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti