Mikä vuodenaika?
Kun kaikki tiedot ovat käsissäni, alkaa se vaikein osuus; mikä on lopputyöni? Aluksi lähdin miettimään kaikkien vuodenaikojen liittämistä yhteen koruun, joka olisi ollut kaulakoru. Suunnittelin helmiä jalometallin vähemtämiseksi kustannussyistä ja kivien värien hyödyntämistä vuodenajoissa. En kuitenkaan päässyt puusta pitkälle, joten lähdin valitsemaan yhtä vuodenaikaa. Melko pian löysin yhden ja se osoittautui olevan syksy.Syksystä mieleeni tuli ruska ja kellertävät värit ja sen myötä punakulta. Lähdin miettimään erilaisia lehtiä ja orgaanisia muotoja, jossa ruska näkyisi. En kuitenkaan halunnut suoraan lehden näköisiä lehtiä, vaan lehtiä muistuttavia kuvioita. Mieleeni muistuivat kelttiläiset kuviot ja lähdin katselemaan, josko sieltä löytyisi jotakin. Sain luonnosteltua pari kaulakorua, mutta siitä puuttui se jokin. Hylkäsin idean ja jätin suunnittelut hetkeksi sivuun. En saisi ideaa pakottamalla ulos.
Eräänä aamuna kouluun ajaessani oli sateinen sää. Tapani mukaan vilkuilin taustapeilistä taakseni ja huomasin pyöreitä, soikeita ja kaikenmuotisia sadepisaroita takalasin pinnalla. Siinäpä se! Mieleeni ryöpsähti ajatuksia sadepisaroista ja nyt tiesin, mikä aiheeni olisi. Lähdin suunnittelemaan erilaisia riipuksia ja kaulakoruja sadepisaroiden muodossa. Sain yhden hyvän suunnitelman, mutta huomasin Lapponialla olevan melko samanlaisen korusarjan, joten en halunnut syyllistyä plagiointiin.
Seuraavaksi ideaksi sain pisaran malliin istutettuja kiviä. Hahmottelin siitä riipusmaisen ja saman teeman jatkumaan myös "kaulaketjuun". Aluksi suunnittelin kahdesta langasta muodostuvan pannan, jota pitkin pisarat ikään kuin valuisivat. Näytettyäni opettajille sen he kehottivat miettimään sen käytännöllisyyttä. Tosiaan, panta on hyvin kankea ja se ei muotoudu hyvin. Yritin miettiä erilaisia paloja, josta ketju koostuisi, mutta mikään ei tuntunut luontevalta. Kokeilin ideoitani käytännössä sitä mukaa, kun niitä sain. Lopulta kuitenkin koin uudelleen ahaa- elämyksen.
Olin päättänyt jo aiemmin, että sulattaisin hopeasta "pisaroita". Niitä halusin liittää myös ketjuun. Lopulta sain ideaksi tehdä pisaroiden kanssa yhdenmuotoisia lenkkejä.
Piirsin 1:1 alustavan esityskuvan korusta. Ketju minun tulisi piirtää kokonaan, sillä en tahdo siitä symmetristä, poiketen riipuksesta. Opettajat olivat kanssani yhtä mieltä, joten seuraavaksi saisin aloittaa proton tekemisen.
-Jonna



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti