tiistai 13. lokakuuta 2015

Palapelin paloja

Pyöreitä muotoja

Juotettuani tuplaputken huomasin avonaisten saumojen häiritsevän pahasti, joten juotin niitä umpeen. Sen jälkeen kiillotin putkia ja mittasin sopivan kokoisen palan sahattavaksi. Seuraavaksi olisi tiedossa sahausta, hiomista ja kiillotusta.


Tuplaputki on kiero, mutta se ei menoa haittaa. Palat ovat vain 2mm levyisiä, joten kierous ei niissä näy. Pätkityt palat hioin vielä tasaisiksi sahauspinnoiltaan ja kiilloitin vahattua paperia vasten. Reunat ovat teräviä, joten sormien päät saavat siitä osumaa.

Protoa tehdessäni sain putkista juuri oikean kokoisia, mutta nyt joudun avartamaan niitä poralla. Luulin mitanneeni mitat samoiksi kuin protossa, mutta se oli pelkkä luulo.



Olen myös sulattanut pisaroita valmiiksi. Se on melko hauskaa puuhaa, sillä hopea vetäytyy kauniisti pallon muotoon ja siihen jää mukava pintatekstuuri. Edes yksi työvaihe, jossa saa sulattaa luvan kanssa!



  
Olen tehnyt valmiiksi ketjuyhdistelmiä, jotta näen kaikkea olevan oikea määrä. Vasemmalla on kaulakoruun tulevat osat ja oikealla rannekoruun. Pisaroihin täytyisi vielä juottaa putket, jolloin ketjua voisi yhdistää lopulliseen muotoonsa.

Tilasin myös aiemmin kiviä eräältä sivustolta, mutta saamani kivet olivat jotain aivan kamalaa. Safiirit olivat niin huonoja ja huonossa kunnossa, että laitoin postin kautta palautettavaksi koko setin. Myös topaasin. Suuhun jäi paha maku, mutta ei auttanut kuin tilata uudet kivet eri paikasta. Jouduin hintasyistä vaihtamaan kiveni zirkoneiksi, mutta topaasista löysin vielä kauniimman värisen yksilön. Odotan innolla sekä kauhulla saapuvaa uutta erää. 
Viime yönä näin pahaa unta liittyen saapuviin kiviin, mutta toivon sen olevan vain silkkaa fiktiota. Unessa kivet olivat vaihtuneet sinisistä vaaleanpunaisiksi ja ne olivat aivan pirstaleina.

Kivien vaihdon myötä vetämäni istukkaputki on nyt aivan turha, koska kiveni kasvoivat kokoa melko reilusti, eikä putkesta ole enää istutukseen. Voin sulattaa siitä ainoastaan pisaroita. Protoa tehdessäni tuli virheitä paljon vähemmän. Ehkäpä alitajunnassani jännitän oikean työn tekemistä ja pasmani menevät ajoittain sekaisin. Jospa mitään suurempia virheitä ei enää sattuisi, muuten aikatauluni kärsii.

-Jonna



tiistai 6. lokakuuta 2015

Nyt se alkaa!

Varsinaisen työn aloittaminen

Tällä viikolla olen aloittanut tekemään varsinaista työtä kaikkien protoilujen jälkeen. Kävin hakemassa toimistosta uuden työnumeron ja uudet materiaalit. Kivet on tilattu 1.10., joten niiden luulisi saapuvan melko pian. Olen mitoittanut kalenterini siten, että kerkiän työt hyvin tekemään ennen deadlinea.

Aloitin työni vetämällä lankaa ja tekemällä siitä lenkkejä. Lanka on 1.5mm paksua ja lenkkejä tarvitsen kaulakoruun 41 ja rannekoruun 14 kappaletta. Huomasin tehneeni jokusen ylimäräisen, mutta toisaalta on hyvä olla varalenkkejä.


Langan vetäminen alkoi valsaamalla 7mm kangesta ohuempaa. Kun kanki oli noin 3mm paksua, aloin vetää sitä langaksi. Lopulta lankaa oli niin paljon, ettei pitkä vetoliinakaan enää riitänyt, mutta ainakin lankaa oli tarpeeksi.


Lenkit pyöritin käsin pitkän tangon päällä, jonka sain opettajalta lainaksi. Onnekseni löytyi täsmälleen halkaisijaltaan oikean kokoinen tanko, jotta lenkeistäni tulisi piirrustuksia vastaavat.



Pyörittelyn jälkeen pääsin sahaamaan lenkit irti toisistaan ja pian niitä olikin jo iso kasa. Pistin lenkit syrjään ja merkitsin niiden määrän. Nyt kun ne olivat valmiina, olisi aika siirtyä vetämään putkia.


Istukoita varten valmistin 1mm paksuisesta levystä 15mm leveän suikaleen, josta saisin vedettyä putken. Putken vetäminen alkaa olla jo kohta bravuurini! Ennen  juottamista pilkoin juotepaloja sopivan kokoisiksi. Olen oppinut, että parempi olla todella monta pientä palaa koko putken matkalla, kuin vain muutama iso. Isot palat juoksevat helposti minne sattuu, mutta pienet pysyvät paremmin saumalla.


 Vetämisen jälkeen oli vuorossa juottaminen. Pitkän putken juottaminen on hankalaa, sillä pinta.alaa on paljon ja täytyy varoa sulattamasta onttoa rakennetta. Kuitenkin pitkillä hermoilla ja riittävällä juotemäärällä putki meni umpeen. Vuorossa olisi seuraava putki vedettäväksi.


Tästä putkesta tulisi tuplaputkia lenkkeinä yhdistämään tekemiäni isoja lenkkejä. Vedettyäni putken oikeaan kokoonsa katkaisin sen keskeltä ja yhdistin pintilangalla juottamista varten. Vetäessä sauma kiertyi ikävästi kippuraan, joten saumoja en saa vastakkain. Juotan putken 2- juotteella, joka on helpommin sulavaa, kuin 1- juote. Mikäli saumat jäävät pahasti auki, voin korjata asiaa 3- juotteella, joka sulaa vieläkin helpommin. Kun olen saanut "palapelin paloja" valmiiksi, voin ryhtyä kasaamaan sitä. Hyvin menee!

-Jonna