Pyöreitä muotoja
Juotettuani tuplaputken huomasin avonaisten saumojen häiritsevän pahasti, joten juotin niitä umpeen. Sen jälkeen kiillotin putkia ja mittasin sopivan kokoisen palan sahattavaksi. Seuraavaksi olisi tiedossa sahausta, hiomista ja kiillotusta.
Tuplaputki on kiero, mutta se ei menoa haittaa. Palat ovat vain 2mm levyisiä, joten kierous ei niissä näy. Pätkityt palat hioin vielä tasaisiksi sahauspinnoiltaan ja kiilloitin vahattua paperia vasten. Reunat ovat teräviä, joten sormien päät saavat siitä osumaa.
Protoa tehdessäni sain putkista juuri oikean kokoisia, mutta nyt joudun avartamaan niitä poralla. Luulin mitanneeni mitat samoiksi kuin protossa, mutta se oli pelkkä luulo.
Olen myös sulattanut pisaroita valmiiksi. Se on melko hauskaa puuhaa, sillä hopea vetäytyy kauniisti pallon muotoon ja siihen jää mukava pintatekstuuri. Edes yksi työvaihe, jossa saa sulattaa luvan kanssa!
Olen tehnyt valmiiksi ketjuyhdistelmiä, jotta näen kaikkea olevan oikea määrä. Vasemmalla on kaulakoruun tulevat osat ja oikealla rannekoruun. Pisaroihin täytyisi vielä juottaa putket, jolloin ketjua voisi yhdistää lopulliseen muotoonsa.
Tilasin myös aiemmin kiviä eräältä sivustolta, mutta saamani kivet olivat jotain aivan kamalaa. Safiirit olivat niin huonoja ja huonossa kunnossa, että laitoin postin kautta palautettavaksi koko setin. Myös topaasin. Suuhun jäi paha maku, mutta ei auttanut kuin tilata uudet kivet eri paikasta. Jouduin hintasyistä vaihtamaan kiveni zirkoneiksi, mutta topaasista löysin vielä kauniimman värisen yksilön. Odotan innolla sekä kauhulla saapuvaa uutta erää.
Viime yönä näin pahaa unta liittyen saapuviin kiviin, mutta toivon sen olevan vain silkkaa fiktiota. Unessa kivet olivat vaihtuneet sinisistä vaaleanpunaisiksi ja ne olivat aivan pirstaleina.
Kivien vaihdon myötä vetämäni istukkaputki on nyt aivan turha, koska kiveni kasvoivat kokoa melko reilusti, eikä putkesta ole enää istutukseen. Voin sulattaa siitä ainoastaan pisaroita. Protoa tehdessäni tuli virheitä paljon vähemmän. Ehkäpä alitajunnassani jännitän oikean työn tekemistä ja pasmani menevät ajoittain sekaisin. Jospa mitään suurempia virheitä ei enää sattuisi, muuten aikatauluni kärsii.
-Jonna

