Varsinaisen työn aloittaminen
Tällä viikolla olen aloittanut tekemään varsinaista työtä kaikkien protoilujen jälkeen. Kävin hakemassa toimistosta uuden työnumeron ja uudet materiaalit. Kivet on tilattu 1.10., joten niiden luulisi saapuvan melko pian. Olen mitoittanut kalenterini siten, että kerkiän työt hyvin tekemään ennen deadlinea.
Aloitin työni vetämällä lankaa ja tekemällä siitä lenkkejä. Lanka on 1.5mm paksua ja lenkkejä tarvitsen kaulakoruun 41 ja rannekoruun 14 kappaletta. Huomasin tehneeni jokusen ylimäräisen, mutta toisaalta on hyvä olla varalenkkejä.
Langan vetäminen alkoi valsaamalla 7mm kangesta ohuempaa. Kun kanki oli noin 3mm paksua, aloin vetää sitä langaksi. Lopulta lankaa oli niin paljon, ettei pitkä vetoliinakaan enää riitänyt, mutta ainakin lankaa oli tarpeeksi.
Lenkit pyöritin käsin pitkän tangon päällä, jonka sain opettajalta lainaksi. Onnekseni löytyi täsmälleen halkaisijaltaan oikean kokoinen tanko, jotta lenkeistäni tulisi piirrustuksia vastaavat.
Pyörittelyn jälkeen pääsin sahaamaan lenkit irti toisistaan ja pian niitä olikin jo iso kasa. Pistin lenkit syrjään ja merkitsin niiden määrän. Nyt kun ne olivat valmiina, olisi aika siirtyä vetämään putkia.
Istukoita varten valmistin 1mm paksuisesta levystä 15mm leveän suikaleen, josta saisin vedettyä putken. Putken vetäminen alkaa olla jo kohta bravuurini! Ennen juottamista pilkoin juotepaloja sopivan kokoisiksi. Olen oppinut, että parempi olla todella monta pientä palaa koko putken matkalla, kuin vain muutama iso. Isot palat juoksevat helposti minne sattuu, mutta pienet pysyvät paremmin saumalla.
Vetämisen jälkeen oli vuorossa juottaminen. Pitkän putken juottaminen on hankalaa, sillä pinta.alaa on paljon ja täytyy varoa sulattamasta onttoa rakennetta. Kuitenkin pitkillä hermoilla ja riittävällä juotemäärällä putki meni umpeen. Vuorossa olisi seuraava putki vedettäväksi.
Tästä putkesta tulisi tuplaputkia lenkkeinä yhdistämään tekemiäni isoja lenkkejä. Vedettyäni putken oikeaan kokoonsa katkaisin sen keskeltä ja yhdistin pintilangalla juottamista varten. Vetäessä sauma kiertyi ikävästi kippuraan, joten saumoja en saa vastakkain. Juotan putken 2- juotteella, joka on helpommin sulavaa, kuin 1- juote. Mikäli saumat jäävät pahasti auki, voin korjata asiaa 3- juotteella, joka sulaa vieläkin helpommin. Kun olen saanut "palapelin paloja" valmiiksi, voin ryhtyä kasaamaan sitä. Hyvin menee!
-Jonna