torstai 12. marraskuuta 2015

Leikkaa, liitä

Edistystä!

Projektityötä on tehty kovalla vauhdilla eteenpäin. 17 opiskelijaa on tehnyt miltei jatkuvasti pitkiä päiviä, jotta korut olisivat valmiita ajallaan. Kovan työ tulokset alkavat kantaa hedelmää, kun pian pyörähtää viimeinen viikko käyntiin. 
Itse olen oman korusarjani kanssa hyvässä tilanteessa. Ensi viikon saan käyttää lähes pelkästään kivien istuttamiseen. Vaikeuksia on ollut matkalla, mutta niistä on selvitty. 


Rannekoru valmistui kaikista kolmesta osasta ensimmäisenä. Sen tekeminen oli helpointa, sillä siihen ei tullut lainkaan kiviä. Huomio keskittyisi nyt ainoastaan korvakoruihin ja kaulakoruun.


Tilaamani uudet kivet ovat edellisiin verrattuna kuin timantteja! Zirkonit ovat oikein kauniita ja topaasi tuo kaunista kontrastia tummalla värillään. Näihin kiviin olen tyytyväinen ja kaikille zirkoneille tulisi vetää yksi putki, johon mahtuisivat kaikki kivet välillä 4.4mm-4.8mm. 


Vedttyäni putken tuli eteen yksi haastavimmista osuuksista kaulakorussa; riipusosan tekeminen. Jokainen irrallinen kastikka on juotettava yhteen irrallisilla kolmiolangan pätkillä, jotta pisaraa olisi helppo muotoilla. Juottaminen ei sujunut heti ensimmäisellä yrittämällä, joten sen korjaaminen sai hermot tiukalle. Muutaman kerran meinasin jo lyödä hanskat tiskiin, mutta ei auttanut muu, kuin yrittää uudestaan. Lopulta pisarasta tuli hyvä ja saisin jatkettua ketjun tekemisellä.


Eniten aikaa kejun tekemisessä vei pisaroiden sulattaminen ja niihin putkien juottaminen. Rutiinilla tosin sekin sujui melko helposti ja sain tehtyä ne parissa päivässä muun ahertamisen ohella. Esityskuvani mukaisesti ryhdyin kasaamaan ketjua. Pisarat ovat eri kokoisia, mutta se tuo vain elävyyttä ketjuun.


Aikaansaannokseni mukailee melko hyvin esityskuvani mittasuhteita. Vielä tarvitsisin lankaistukan ja lisää ketjua, sekä lukon. Sitten kaulakoru alkaisi olla jo aka pitkälti kasassa.

-Jonna







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti